TRE TIPS TILL EN BÄTTRE SJÄLVKÄNSLA

 

1. Jämför dig inte med andra. Däremot kan man bli inspirerad av andra.

2. Gör val utifrån dig själv, inte från andras. Följ dina egna drömmar och lyssna på din egna magkänsla. Är det något du verkligen vill eller något som andra tycker eller förväntar sig av dig?

3. Sluta umgås med energitjuvar. Du ska inte omringa dig med människor som får dig att må dåligt, hela tiden prestera eller trycker ner dig. Sålla bort dessa.

Jag har haft jättedålig självkänsla i hela mitt liv fram tills jag var 21 år och hamnade i en större livskris. (Oj vad det lät dramatiskt). Jag fick nog och kände att jag var tvungen att stanna upp för att ta hand om mig själv och bara fokusera på mig. Självförtroende är något jag alltid har haft men min självkänsla existerade knappt. Så jag började försöka bli bästa vän med mig själv den där våren 2011. Och ett tips jag vill ge dig som funkade för mig var att jag varje kväll skrev ner tre saker som varit bra under dagen. Och i mitt fall var städa, göra läxor osv något som inte platsade på min lista. Jag var en väldigt högpresterad person och bekräftade mig själv att vara duktig på grund av att jag gjorde ”duktiga saker”. Nej i mitt fall var det mer att jag behövde se att jag var duktig på annat sätt också. Jag behövde förstå att man duger ändå, utan den där ”to do listan” med alla ärenden osv. Men som sagt tre bra saker som skett under dagen. Och för varje vecka som gick så lärde jag känna mig själv bättre och uppskattade vem jag var. Idag är jag säker och lugn i mig själv och vet vad jag kan. Negativa onödiga kommentarer rinner bara av och jag har även lärt mig att faktiskt ta emot positiva kommentarer, och verkligen ta till mig det. Och idag försöker jag hela tiden gå efter min magkänsla. 
2015-09-23 @ 16:00:00 Liborius Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0