VYKORT FRÅN PRAG

I söndags satte vi oss på ett flyg som tog oss till Prag. Vi bodde fint och gick runt hela dagarna.
Alla gatorna i Prag är täckta av kullersten och jag älskade det! Så ingen stad för smala stilettklackar med andra ord. Men vem vill ens promenera runt med det?
Prag bjuder på många flådiga byggnader kan jag säga. Inte minst ”folkets hus” där vi åt middag i måndags. Fick bli schnitzel och ett glas vin i de fina salongerna i underbar art nouveau stil. Den Art déco stilen dominerar i hela staden och det är otroligt vackert och romantiskt.
 
Självklart turistade vi och ett hett tips är att besöka de judiska kvarteren och denna gamla judiska kyrkogården. När vi var där så såg vi passande nog en ortodox jude som bad en bön vid en utav gravarna. Tyckte det var otroligt vackert och stämningsfullt. Vill även tipsa om att besöka den nya judiska kyrkogården där Franz Kafka ligger begraven.
 
Tjeckien innebär öl. Så är det bara för de är grymma på just den drycken. De flesta restauranger och krogar har ett eget bryggeri. Problemet är dock att jag inte gillar öl men hade bestämt mig för att lära mig dricka detta i Prag. Lyckades jag? Nej. Men Tjeckiens viner har också gott rykte.
Jag är kär i alla träd som har rosa blommor. Och i Prag blommade både körsbärsträden och magnolian. Underbart vackert.
Utsikten från ena sidan av Karlsbron och över till gamla stan. Här satt vi sista kvällen och bara njöt av utsikten och varandras sällskap.
 
Vi hade tur med vädret också. I måndags var det molnigt men ändå runt 15 grader. I tisdags var det solsken med 18 grader. Lite svettigt när man går runt så mycket men ändå härligt. Såklart!
 
Efter att ha gått flera mil i tisdags så stannade vi till i denna park som blev vår favoritplats här i Prag. Riegerparken. Den kändes väldigt fri från turister och hade en skön stämning. Lite Berlinkänsla konstaterade vi. Och Berlin är en stad vi älskar.
Hej hej här är vi! I sommar firar vi åtta år. Så fint. I eftermiddags landade vi åter i Stockholm men vi är redan sugna på en till weekend inom kort. Det lutar åt Berlin i sommar. Men Prag. Du var otroligt vacker. Vår vistelse i Prag har varit helt fantastisk! Vilken otroligt vacker stad. Det bästa med staden är att den verkligen är ”gå vänlig”. Vi älskar att utforska en ny stad gåendes och vi gick nog minst två-fyra mil varje dag så gissa om benen och fötterna är trötta efter dessa dagar?
2016-04-13 @ 14:09:00 Liborius Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0